Skip to main content

Netwerkdag 2024

De jaarlijkse netwerkdag van Landelijk Netwerk Kwaliteitszorg VO komt er weer aan! Het is dé dag om elkaar elkaar te ontmoeten, inspiratie op te doen en op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen binnen de kwaliteitszorg. Wij nodigen jou graag uit!

Datum

5 november 2024
09:00 uur – 17:00 uur

Kosten

€ 100,-
Je ontvangt een factuur na inschrijving

Programma

09.00 – 09:30
Inloop met koffie en thee, in de lounge

09.30 – 10.00
Opening, korte inleiding en ALV door Elles Vogt, voorzitter van de Vereniging Netwerk Kwaliteitszorg VO in 0.51 congreszaal

10.00 – 11.15
1e ronde Sessie(s), hieronder vind je de omschrijvingen van de sessies

11.15 – 11.45
Koffie/thee (in de lounge)

11.45 – 13.00
2e ronde Sessie(s), hieronder vind je de omschrijvingen van de sessies

13.00 – 14.00
Lunch (in de lounge)

14.00 – 15.15
3e ronde Sessie(s), hieronder vind je de omschrijvingen van de sessies

15.30 – 16.30
Plenaire inspiratiesessie door Inge de Wolf (in 0.51 congreszaal)

16.30 – 17.00
Afsluitende netwerkborrel

3 rondes: keuze uit negen sessies

Netwerkdag 2024 bestaat uit 3 rondes, waarbij voor elk een keuze gemaakt kan worden uit negen sessies. Je kunt dus 3 keuzes maken en hierdoor bepaal jij de invulling van jouw netwerkdag 2024. Zo hopen wij jouw dag zo leuk en zo interessant mogelijk te maken. Lees de omschrijvingen van de sessies hieronder vast door. Op het aanmeldformulier geef je per ronde je keuze aan. Aanmelden kan vanaf 3 oktober tot 18 oktober 2024.

Sessie 1 – Herziening Onderwijsresultatenmodel VO

De Onderwijsinspectie is bezig het onderwijsresultatenmodel VO te herzien. Tijdens deze sessie presenteert de inspectie de resultaten van een evaluatie en de voorstellen voor herziening van het model. Na de presentatie gaan we in gesprek over de herziening en over de vraag hoe je het model in de praktijk gebruikt om het onderwijs te verbeteren.

Door: Rob Vink, Inspectie van het onderwijs

Sessie 2 – Burgerschap op school, een mooi voorbeeld

Alle scholen moeten een burgerschapsplan hebben dat voldoet aan de wettelijke eisen. Op veel scholen is dit er nog niet of nog voldoende. Het Da Vinci College Lammenschans heeft een mooi en volledig uitgewerkt plan voor burgerschap dat is goedgekeurd door de inspectie. Maaike de Witte zal vertellen hoe dit plan is ontstaan, hoe het werkt in de praktijk en hoe de vertaalslag met kwaliteitszorg is gemaakt. Uiteraard is er ruimte voor gedachtenwisseling en vragen.

Door: Maaike de Witte-de Jong, teamleider vmbo-t, Da Vinci College Lammenschans

Sessie 3 – Bestuurlijke en schoolse kwaliteitszorg als een parallel proces

Als een scholengroep de verbinding weet te maken tussen de bestuurlijke kwaliteitszorg en die op de scholen ontstaat op alle niveaus een bewustzijn van kwaliteitszorg en kan er gewerkt worden aan een kwaliteitscultuur op alle lagen.

Dorien Sluijter legt in deze workshop samen met bestuurder Joost Kentson en kwaliteitszorgmedewerker Marjolein van der Horst de focus op de  integraliteit van de aanpak van kwaliteitsverbetering binnen het bestuur in verbinding met MR, RvT en de scholen.

De kwaliteitszorgmedewerker (op het niveau van de bestuurder of het niveau van de school) speelt hierin een belangrijke, inhoudelijke, kwalitatieve en verbindende rol.

Door Dorien Sluijter, Adviseur Leren Verbeteren, Joost Kentson, bestuurder CVO-groep Zeist en Marjolein van der Horst, kwaliteitszorgmedewerker, bestuur CVO-groep Zeist.

Door: Dorien Sluijter, Linque Consult

Sessie 4 – Beroerde compromissen of verrijkte besluiten?

Wat hebben we toch snel een mening over van alles en nog wat. En zo’n mening wordt al snel een standpunt. Het woord zegt het al: daar zijn we niet zomaar vanaf te brengen. Dat leidt tot gesprekken waarin we gaan onderhandelen met elkaar. Gesprekken waarin macht en onmacht hoofdrollen spelen en luisteren iets is van een andere planeet. Zo gaan we in een dynamiek van winnen en verliezen op weg naar beroerde compromissen waar niemand blij van wordt. Dat kan anders. Heel anders. En vooral: veel beter. Hoe? Daar gaan we in deze sessie mee aan de slag. Zodat jij morgen bijdraagt aan betere gesprekken. Nee, véél betere gesprekken.

Door: Frank Weijers, auteur van Spelen met Ruimte, Now we’re talking, Conflict & Polarisatie en Leidinggeven met Deep Democracy. Zie spelenmetruimte.nl en deepdemocracy.nl

Sessie 5 – Een professionele schoolcultuur

Een professionele schoolcultuur is een cultuur waarin alle gedrag, van alle volwassenen in/rond de school, bijdraagt aan de doelen van de school, bijdraagt aan toename van welbevinden van de persoon zelf en ook bijdraagt aan toename van het welbevinden aan anderen. Gedrag dat hieraan niet voldoet wordt in een professionele cultuur vriendelijk doch zeer duidelijk begrensd.
In deze workshop leggen we de focus op een professionele schoolcultuur en wat dit betekent voor kwaliteitszorg.
De kwaliteitszorgmedewerker (op het niveau van het bestuur of het niveau van de school) kan hierin een belangrijke inhoudelijke rol spelen.

Door Henk Galenkamp en Jeannette Schut van Bureau Galenkamp&Schut

Sessie 6 – NRO helpt je op weg met het verbeteren van je onderwijskwaliteit

In deze sessie gaan we op zoek naar kennis uit onderzoek rondom jouw persoonlijke vraagstuk. In de sessie licht het NRO al hun diensten en kennisproducten uit. De sessie focust op welke kennis je waar kunt vinden en hoe je het kunt gebruiken. Tijdens de sessie gaan we ook aan de slag, daarvoor vragen we de aanwezigen een vraagstuk uit hun praktijk mee te nemen. We gaan op zoek naar wat we weten uit onderzoek over dit vraagstuk en hoe je dit in de praktijk kunt aanpakken.

Door Mireille Dees en Peter Roetman, nationaal regieorgaan onderwijsonderzoek, www.nro.nl, www.kennisrotonde.nl

Sessie 7 – Waar stroomt het en waar niet?

Om de kwaliteit van ons onderwijs hoog te houden en zicht te hebben op hoe onze medewerkers daaraan bij kunnen dragen, is de inzet van een MTO een mooi instrument. Maar hoe zet je vervolgens de uitkomsten in als het gaat om kwaliteitszorg voor medewerkers, professionalisering en welzijn? In deze workshop bieden we je een aantal perspectieven en handvatten die helpen de bouwstenen van strategisch HRM effectief in te zetten als je merkt dat processen stokken. Want als het stokt, dan helpt een andere manier van kijken naar je medewerkers ook om het weer te laten stromen. Zo werken we met elkaar samen aan gezonde, gelukkige medewerkers in een succesvolle schoolorganisatie, zodat we daarmee het beste onderwijs voor leerlingen creëren!

Door Esther Uitman-van der Leest en Gijs Bouwer, senior adviseurs bij B&T

Sessie 8 – Kwaliteitszorg en AI: context analyse en beleid schrijven

De mogelijkheden door AI groeien snel. Hoe kan je deze mogelijkheden gebruiken voor kwaliteitszorg?

Om brede kennis om te zetten naar toepasselijke informatie, gaan we in deze workshop ChatGPT gebruiken om data te analyseren en een eerste versie beleid te schrijven.

Door Bram Wiggers, IT engineer van Orangenodes.com

Sessie 9 – Wat kunnen we leren van referentiewaardenmodel mbo: samen werken aan flexibiliteit en eigenaarschap in kwaliteit.

MBO-instellingen werken samen aan een nieuwe manier van omgaan met kwaliteitsontwikkeling en verantwoording. Daarbij zijn gezamenlijke waarden, de referentiewaarden, leidend. In deze workshop wordt aan de hand van het referentiewaardenmodel verkend hoe de ervaringen van het mbo het vo zouden kunnen inspireren.

Door Eva van der Molen, Procesleider en adviseur kwaliteit en vernieuwing in mbo en hbo, www.molenmolen.nl

Plenaire lezing – Duurzame kwaliteitsverbetering door ‘evidence informed’ werken

Hoe verbeter je duurzaam de kwaliteit van je lessen en je school? Wat werkt goed en wat kun je beter laten? Hoe kies je kansrijke aanpakken en hoe voorkom je dat je niet werkende mythes gaat uitproberen? In deze lezing krijg je inspirerende voorbeelden, praktische handreikingen en nieuwe inzichten over ‘evidence informed’ werken.

Door: Inge de Wolf, Hoogleraar Universiteit Maastricht, oprichter en directeur Education Lab en initiatiefnemer Ontwikkelkracht. Daarnaast werkzaam bij het NRO. Inge is een van de grondleggers van ‘evidence informed’ werken in het Nederlands onderwijs. Ze werkt al jaren met scholen aan duurzame verbetering van het onderwijs.  www.education-lab.nl

Locatie

Hogeschool en vergadercentrum Domstad Utrecht
Bezoekadres:
Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht
030 – 29 27 777

Domstad ligt op loopafstand van Utrecht CS. Parkeren op P1 van de jaarbeurs is niet meer mogelijk. Lees hier meer informatie over parkeren en de routebeschrijving.

Aanmelden

Je kan je hieronder direct aanmelden. Deelname aan de Landelijke Netwerkdag bedraagt 100,- euro incl. BTW. Afmelden kan kosteloos tot een week voor aanvang van de netwerkdag. Indien je toch onverhoopt verhinderd bent is het mogelijk dat een collega jouw plaats inneemt.

Aanmelden

Heb je vragen of opmerkingen?

Stel je vraag via ons contactformulier of mail ons direct naar info@kwaliteitszorgvo.nl

Contactgegevens

Landelijk Netwerk Kwaliteitszorg VO
Heilige Geeststraat 64
5611 HR  Eindhoven

info@kwaliteitszorgvo.nl

KvK: 64413667
IBAN: NL75 TRIO 0391 1495 39

© Landelijk Netwerk Kwaliteitszorg Voortgezet Onderwijs | Ontwerp en realisatie: Duidelijk Sas