Netwerkdag 2021 was weer een inspirerende en gezellige dag!

  • Maandag 1 november 20.00 uur Online

    Aan de vooravond: Geluksprofessor Leo Bormans

  • Dinsdag 2 november 09.00 - 09:30 Utrecht

    Inloop met koffie en thee, in de lounge

  • 09.30 - 10.00

    Opening, korte inleiding en ALV door Marleen Delcour, voorzitter van de Vereniging Netwerk Kwaliteitszorg VO in 0.51 congreszaal

  • 10.00 - 11.15

    1e ronde Sessie(s)

  • 11.15 - 11.45

    Koffie/thee (in de lounge)

  • 11.45 - 13.00

    2e ronde Sessie(s)

  • 13.00 - 14.00

    Lunch (in de lounge)

  • 14.00 - 15.15

    3e ronde Sessie(s)

  • 15.30 - 16.30

    Plenaire afsluitende lezing door Pedro de Bruyckere (in 0.51 congreszaal)

  • 16.30 - 17.00

    Afsluitende netwerkborrel

De netwerkdag 2021 werd gehouden in: Hogeschool en vergadercentrum Domstad Utrecht
Bezoekadres:
Koningsbergerstraat 9
3531 AJ Utrecht
030 – 29 27 777

Domstad ligt op loopafstand van Utrecht CS en parkeren is mogelijk bij het Jaarbeursterrein. Link naar routebeschrijving

3 rondes: keuze uit negen sessies

Deze Studiedag 2021 bestaat uit 3 rondes, waarbij voor elk een keuze gemaakt kan worden uit negen sessies. Je kunt dus 3 keuzes maken en hierdoor bepaal jij de invulling van jouw Netwerkdag 2021. Zo hopen wij jouw dag zo leuk en zo interessant mogelijk te maken.
Lees de omschrijvingen van de sessies hieronder vast door. Op het aanmeldformulier geef je per ronde je keuze aan. Aanmelden kan tussen 1 en 16 oktober 2021.

Sessie(s)

1

Een zelfevaluatie, hoe pak je dat aan?

Jezelf evalueren voor een inspectiebezoek of als basis voor het bepalen of monitoren van je eigen doelen: hoe doe je dat en wat is daarvoor nodig? Het Udens College en het Elde College hebben hiermee ruime ervaring opgebouwd en delen die graag met collega’s tijdens de netwerkdag. Door Annemie van de Moosdijk en Iris Windmuller.

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 1 en 3

2

Zicht op ontwikkeling als vanzelfsprekend in de spotlights

In deze workshop wordt de koppeling gemaakt tussen OP2 (toezichtskader 2021) en de NPO ondersteuning waar alle scholen de komende jaren mee te maken hebben. Door Dorien Sluijter (directeur LinQue Consult, adviseur bij Leren Verbeteren & de Pilot Besturen, procesbegeleider netwerk Cultuur & Kwaliteit van de VO Raad) en Anouk Hendriks (adviseur B&T).

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 1 en 3

3

Kwaliteitszorg op bestuursniveau

In het bijgestelde toezichtkader heeft de kwaliteitszorg op bestuursniveau een nog belangrijkere plaats gekregen. Financiën is aan BKA1 toegevoegd. Het “sturen” van het bestuur op kwaliteitszorg is nu expliciet genoemd. Wat betekent dit voor kwaliteitszorg op bestuursniveau en de rol van kwaliteitszorgmedewerker? Door Hans Sandtke (Leren Verbeteren).

Max aantal deelnemers
20

Deze sessie is beschikbaar in ronde 2 en 3

4

Een verbetercultuur op school en evidence informed handelen in de klas

In deze praktische workshop krijg je concrete handvatten voor zowel het creëren van een verbetercultuur (op basis van van de leerKRACHT-werkwijze die nu op 1.000 scholen wordt toegepast) en evidence informed handelen. Door Tessa Brummelkamp, expertcoach stichting leerKRACHT.

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 2 en 3

5

Herziene onderzoekskader augustus 2021

Vanaf 1 augustus gaat de Inspectie van het Onderwijs werken met herziene onderzoekskader in het voortgezet onderwijs. Voor kwaliteitszorgmedewerkers is het nieuwe kader een belangrijk document om mee te werken. Wat zijn de belangrijkste veranderingen en wat betekent dit voor kwaliteitszorg en de kwaliteitszorgmedewerker? Interactieve presentatie door mevrouw. Annelies Verschure, inspecteur bij de Inspectie van het Onderwijs en betrokken bij de ontwikkeling van dit herziene onderzoekskader.

Max aantal deelnemers
30 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 1 en 2

6

De schoonheid en kunst van kwaliteit

Een andere blik op kwaliteit(szorg). De kwaliteitszorgmedewerker als bewaker van de schoonheid van onderwijs. Liefdesbrieven i.p.v. strategische beleidsplannen. Werklustverhoging i.p.v. werkdrukverlaging. Door Sandra van Kolfschoten, Onderwijs Kunde & Kunst. 

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 1 en 2

7

De kwaliteitszorgmedewerker en diens rol als een veranderkundig versterker bij onderwijsinnovatie

Het onderwijs is continu in beweging, en daarmee ook de kwaliteitszorgmedewerker. Hoe heb je invloed op deze beweging, en ziet een beweging eruit die tot verandering leidt? Oftewel, hoe kom je van ambitie naar gedrag? Tijdens deze sessie wordt de piramide van strategische ontwikkeling uitgelegd en hoe jij hier als medewerker invloed op hebt. Door Marieke Reuter (B&T).

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 2 en 3

8

Stimuleren van kwaliteitscultuur

Hoe geef je vorm aan de kwaliteitscultuur binnen je school en wat betekent dit voor de kwaliteitszorg in jouw school/bestuur? Zeker van belang nu kwaliteitscultuur in het herziene onderzoekskader een andere inhoud krijgt. Door Myrte Legemaate, senior onderwijskundig adviseur bij Avans Hogescholen en promovendus op het gebied van kwaliteitscultuur.

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie is beschikbaar in ronde 1 en 3

9

De kwaliteitszorgmedewerker als krachtige beïnvloeder

Praktische workshop over de beïnvloedingsmogelijkheden die de medewerker kwaliteitszorg binnen de school heeft om draagvlak te creëren bij belanghebbenden. Verdieping op vragen als: ‘Hoe kun je mensen stimuleren om zich open te stellen voor een advies’, ‘Waarom vertonen mensen weerstand en hoe ga ik daar dan mee om?’. Door Maaike Arends, Interdyne.

Max aantal deelnemers
20 per ronde

Deze sessie duurt twee rondes lang, ronde 1 en 2

Mooi, je hebt data. Maar…

Slotlezing Pedro de Bruyckere

We gebruiken steeds meer data in hoe we kijken naar onderwijs, maar dit levert behoorlijk wat vragen op. Hoe datageletterd zijn bijvoorbeeld de docenten, directies of ouders? En is die data wel altijd even objectief en onschuldig? In zijn keynote gaat Pedro De Bruyckere in op verschillende praktische maar vooral ook ethische vraagstukken in tijden van AI en andere ®evoluties.

Spreker
Pedro De Bruyckere is onderzoeker en pedagoog aan de Arteveldehogeschool in Gent en verdiept zich al jaren in de leefwereld van jongeren. Hij is auteur van diverse boeken over educatie. Als spreker streeft hij er steeds naar om moeilijke theorieën zo helder mogelijk te verklaren en te vertalen naar de praktijk aan de hand van ontelbare voorbeelden.

Heb je vragen of opmerkingen? Stel dan je vraag via ons contactformulier of mail ons direct naar info@kwaliteitszorgvo.nl

© Copyright 2015 - Vereniging Landelijk Netwerk Kwaliteitszorg VO | KvK 64413667 | Alle rechten voorbehouden | Privacy | Webdesign vd Velde IT Den Haag